Konec trápení s hemoroidy: Objevte účinnou léčbu!

Hemoroidy Léčba

Co jsou hemoroidy?

Hemoroidy, někdy nazývané také zlatá žíla, jsou vlastně rozšířené a oteklé žíly v konečníku a dolní části řitního otvoru. Jsou velmi častým zdravotním problémem, který postihuje miliony lidí po celém světě. Hemoroidy vznikají, když je na tyto žíly vyvíjen nadměrný tlak, například při zácpě, těhotenství nebo dlouhém sezení.

Existují dva hlavní typy hemoroidů: vnitřní a vnější. Vnitřní hemoroidy se nacházejí uvnitř konečníku a nejsou obvykle viditelné ani bolestivé. Mohou však krvácet, zejména při stolici. Vnější hemoroidy se nacházejí pod kůží kolem řitního otvoru a mohou způsobovat svědění, bolest a krvácení.

Léčba hemoroidů závisí na závažnosti příznaků. V mnoha případech postačí jednoduchá opatření, jako je zvýšení příjmu vlákniny a tekutin, teplé koupele a volně prodejné léky proti bolesti. V závažnějších případech může být nutná lékařská léčba, jako je sklerotizace, ligace gumičkou nebo chirurgický zákrok.

Je důležité vyhledat lékařskou pomoc, pokud máte krvácení z konečníku, silnou bolest nebo pokud se vaše příznaky nezlepší po domácí léčbě. Včasná diagnostika a léčba hemoroidů může pomoci zabránit komplikacím a zlepšit kvalitu vašeho života.

Příznaky a projevy

Hemoroidy, lidově nazývané také zlatá žíla, jsou vlastně oteklé a zanícené žíly v konečníku a řitním otvoru. Pro mnoho lidí představují nepříjemný a bohužel i častý zdravotní problém. Příznaků a projevů hemoroidů je celá řada a jejich intenzita se liší v závislosti na závažnosti onemocnění. Mezi nejčastější patří svědění a pálení v oblasti konečníku, bolest při stolici, ale i mimo ni, a krvácení během vyprazdňování. Krev je obvykle jasně červená a objevuje se na toaletním papíře nebo ve stolici. Někdy si pacienti stěžují také na pocit tlaku a neúplného vyprázdnění. V případě, že se u vás objeví některý z těchto příznaků, je důležité navštívit lékaře, který stanoví přesnou diagnózu a doporučí vhodnou léčbu. Včasná léčba je klíčová pro zamezení zhoršování příznaků a vzniku komplikací.

Hemoroidy jsou jako nepříjemný host, který se usadil a nechce odejít. Naštěstí existuje léčba, která vám pomůže se jich zbavit a znovu si užívat života naplno.

Libor Procházka

Příčiny vzniku

Hemoroidy, lidově zvané také zlatá žíla, trápí nejednoho z nás. Co ale stojí za jejich vznikem? Příčin vzniku hemoroidů je hned několik a často se na jejich rozvoji podílí kombinace více faktorů. Mezi nejčastější viníky patří chronická zácpa a s ní spojené nadměrné tlačení na stolici. To vede k zvýšenému tlaku v oblasti konečníku a oslabení stěn cév, které se následně rozšiřují a vytváří hemoroidy. Problémy ale může způsobit i opačný extrém – chronický průjem. Ten dráždí sliznici konečníku a opět přispívá k oslabení cévních stěn. Rizikovým faktorem je i sedavý způsob života a nedostatek pohybu. Dlouhé sezení či stání zhoršuje prokrvení oblasti pánve a podporuje vznik otoků. Svou roli hraje i dědičnost – pokud se hemoroidy vyskytují u vašich rodičů, je pravděpodobnější, že se s nimi setkáte i vy. Těhotenství je dalším obdobím, kdy se hemoroidy objevují častěji. Zvětšující se děloha tlačí na pánevní dno a zhoršuje odtok krve. V neposlední řadě se na vzniku hemoroidů může podílet i nevhodná strava chudá na vlákninu a nadměrná konzumace alkoholu či pikantních jídel.

Domácí léčba

Předtím, než se pustíte do domácí léčby, je vždycky nejlepší se poradit s lékařem, aby potvrdil diagnózu a vyloučil závažnější stavy.

Vlastnost Léčba doma Léky Chirurgický zákrok
Úleva od bolesti Mírná až střední Střední až vysoká Vysoká
Snížení otoku Mírné Střední Vysoká
Doba zotavení Několik dní Několik dní až týden 1-2 týdny
Cena Nízká Střední Vysoká
Invazivnost Neinvazivní Minimálně invazivní Invazivní

Existuje mnoho možností, jak si ulevit od nepříjemných příznaků hemoroidů. Základem je úprava jídelníčku. Zvyšte příjem vlákniny konzumací ovoce, zeleniny a celozrnných produktů. Důležitý je také dostatečný pitný režim, ideálně čistá voda. Vyhněte se dlouhému sezení na toaletě a zbytečnému tlačení. Teplé koupele, ideálně s přidanou solí, můžou zmírnit svědění a bolest. V lékárně jsou k dostání volně prodejné masti a čípky, které obsahují látky zmírňující zánět, bolest a svědění. Mezi další tipy patří studené obklady, které stáhnou otoky, a volně prodejné léky proti bolesti.

Pamatujte, že domácí léčba je vhodná spíše pro mírné případy. Pokud se vaše potíže nezlepší do týdne, nebo se naopak zhorší, vyhledejte lékaře.

Léky a masti

V lékárnách je k dostání široká škála léků a mastí určených k léčbě hemoroidů. Tyto přípravky jsou dostupné bez lékařského předpisu a mohou poskytnout úlevu od nepříjemných příznaků, jako je svědění, pálení a bolest.

Mezi běžné složky těchto přípravků patří:

Lokální anestetika, jako je lidokain nebo benzokain, která znecitlivují postiženou oblast a poskytují okamžitou úlevu od bolesti.

Kortizon, který pomáhá snižovat zánět a svědění.

Vazokonstriktory, které stahují krevní cévy a snižují otok.

Látky podporující hojení, jako je oxid zinečnatý nebo panthenol, které podporují hojení zanícené tkáně.

Je důležité si uvědomit, že léky a masti dostupné bez lékařského předpisu jsou určeny pouze k dočasné úlevě od příznaků a neléčí základní příčinu hemoroidů. Pokud se vaše příznaky nezlepší do 7 dnů nebo se zhorší, vyhledejte lékařskou pomoc.

Váš lékař vám může předepsat silnější léky, jako jsou:

Kortizonové čípky nebo masti, které poskytují silnější protizánětlivý účinek.

Nitroglycerinová mast, která uvolňuje svaly v oblasti konečníku a usnadňuje tak vyprazdňování.

Látky na bázi kyseliny hyaluronové, které podporují hojení a regeneraci tkání.

V závažných případech může být nutný chirurgický zákrok k odstranění hemoroidů.

Chirurgická léčba

Chirurgická léčba hemoroidů se obvykle doporučuje v případech, kdy konzervativní metody, jako jsou změny stravování a volně prodejné léky, nepřinesly dostatečnou úlevu. Existuje několik typů chirurgických zákroků, které se liší rozsahem a invazivností.

Mezi nejčastější metody patří:

Barronova ligatura: Tato metoda se používá pro vnitřní hemoroidy a spočívá v zaškrcení hemoroidu gumičkou, čímž se přeruší jeho krevní zásobení a hemoroid odpadne.

Sklerotizace: Při tomto zákroku se do hemoroidu vstříkne chemická látka, která způsobí jeho zmenšení.

Hemoroidektomie: Jedná se o chirurgické odstranění hemoroidů. Může být provedena klasickou operací nebo s využitím laseru či ultrazvuku.

Volba nejvhodnější metody závisí na závažnosti onemocnění, celkovém zdravotním stavu pacienta a preferencích lékaře. Chirurgická léčba hemoroidů je obvykle bezpečná a efektivní, ale jako u každého chirurgického zákroku existují určitá rizika a komplikace, jako je krvácení, infekce nebo bolest.

Po operaci je důležité dodržovat pokyny lékaře, dbát na hygienu a konzumovat stravu bohatou na vlákninu, aby se předešlo zácpě a opětovnému vzniku hemoroidů.

Prevence a rady do budoucna

Hemoroidy, bohužel, jen tak nezmizí. Dobrá zpráva je, že existuje spousta věcí, které můžete dělat pro to, abyste jim předcházeli a ulevili si od nepříjemných příznaků. Začněte u jídelníčku – jezte hodně vlákniny, ať už z ovoce, zeleniny nebo celozrnných produktů. Dostatečný příjem tekutin je také klíčový, pijte hlavně vodu a neslazené čaje. Snažte se omezit alkohol a kávu, které můžou zhoršovat zácpu. Pravidelný pohyb je důležitý, zkuste svižnou chůzi, plavání nebo kolo. Dlouhému sezení nebo stání se raději vyhýbejte. Pokud už vás trápí zácpa, netlačte na sílu, raději si dejte teplou koupel a zkuste to později. A nezapomeňte na hygienu – po každé stolici se osprchujte nebo použijte vlhčený toaletní papír. Dodržováním těchto rad můžete snížit riziko vzniku hemoroidů a zmírnit jejich projevy. Pamatujte, že pokud máte jakékoli obavy, vždy se poraďte se svým lékařem.

Publikováno: 15. 10. 2024

Autor: Tereza Krajníková