Hiátová hernie: Co to je a jak ji řešit?

Hiátová Hernie

Co je hiátová hernie a jak vzniká?

Hiátová hernie je stav, při kterém část horní části žaludku vystupuje skrz průdušnici do hrudní dutiny. Tento jev nastává v důsledku oslabení svalů bránice, která odděluje hrudní a břišní dutinu. Mezi hlavní příčiny patří zvyšovaný tlak v břiše způsobený například těhotenstvím, obezitou nebo nadměrným fyzickým namáháním. Hiátová hernie se často objevuje u lidí ve středním a vyšším věku.

Symptomy hiátové hernie a jak ji poznat.

Symptomy hiátové hernie mohou zahrnovat pálení žáhy, pocit plnosti v oblasti hrudníku nebo za hrudní kostí, nadýmání, pálení žáhy po jídle nebo v noci, bolesti v krku či hrdle, potíže s polykáním a regurgitaci (návrat žaludeční šťávy do jícnu). Pacienti mohou pociťovat také bolesti na hrudi podobné infarktu. Diagnóza hiátové hernie se stanovuje pomocí endoskopie, rentgenového vyšetření nebo pH metrie. Symptomy by neměly být ignorovány a je důležité vyhledat odbornou lékařskou pomoc pro správné diagnostikování a léčbu onemocnění.

Možnosti diagnostiky hiátové hernie.

Možnosti diagnostiky hiátové hernie zahrnují několik postupů. Jedním z nich je rentgenové vyšetření hrudníku s kontrastní látkou, která umožňuje lékaři sledovat pohyb jídla a stav jícnu. Endoskopie je další často používanou metodou, kdy se do jícnu zavádí tenká trubice s kamerou pro detailní prohlídku sliznice a případných změn. Manometrie měří tlak ve střevech a pomáhá diagnostikovat poruchy funkce jícnu spojené s hiátovou hernií. Další možností je pH-metrie, která sleduje hladinu kyseliny v jícnu po dobu 24 hodin. Tyto metody jsou klíčové pro správnou diagnózu a plán léčby pacienta s hiátovou hernií.

Jak se léčí hiátová hernie a jaké jsou možné komplikace.

Léčba hiátové hernie závisí na závažnosti příznaků a komplikací. Většina lidí s mírnými příznaky může řešit potíže změnou životního stylu, jako je hubnutí, omezení konzumace alkoholu a kofeinu, vyhýbání se jídlu těsně před spaním a zdvihání hlavy postele. Pokud tyto kroky nepomáhají, lékař může doporučit léky snižující tvorbu žaludeční šťávy nebo chirurgický zákrok. Mezi možné komplikace hiátové hernie patří gastroezofageální refluxní choroba (GERD), Barrettův jícen nebo vznik vředů či krvácení v zažívacím traktu. Je důležité vyhledat lékařskou pomoc pro správnou diagnózu a léčbu této potenciálně vážné poruchy trávicího systému.

Prevence hiátové hernie a doporučení pro pacienty.

Prevence hiátové hernie spočívá v dodržování zdravého životního stylu. Důležité je udržovat zdravou váhu, vyvarovat se přejídání a konzumovat menší porce jídel. Doporučuje se také vyhýbat se těsným oblečením a nepříjemnému tlaku na břicho. Důležitá je také správná technika zdvihání těžkých předmětů, aby nedocházelo k nadměrnému tlaku na břišní dutinu. Pokud trpíte pálením žáhy či jinými příznaky, je důležité vyhledat lékařskou pomoc a nezanedbávat potřebnou léčbu. Sledujte svou stravu a vyvarujte se potravin, které mohou zhoršovat symptomy hiátové hernie, jako jsou kořeněná jídla, alkohol či kofein. Pravidelný pohyb a cvičení mohou též pomoci udržet správnou funkci zažívacího traktu a prevenci vzniku hiátové hernie.

Publikováno: 11. 03. 2024

Autor: Dominik Vlček

Tagy: hiátová hernie | zdravotní problém